Translate

12 april 2013

Katastrofdålig och väldigt bra mat

I dag var jag och min chef A-L på tjänsteärende söder om stan och fick för oss att äta lunch vid Gullmarsplan på vägen hem. Vi tänkte gå på ett ställe vi båda vet är bra men dom hade inte öppet så vi tog ett café/matställe bredvid som heter Café Limone. Hur illa kan det va tänkte vi och blev varse att det kan vara väldigt illa.

A-L beställde dagens rätt vilket var Cannelloni  Jag tog ett Kycklingspett med bulgur och tzatziki, fast utan bulgur. Jag bad om extra grönsaker i stället. Redan där kom första varningen som vi borde reagerat på. Hon svarade att jag kunde ta själv av grönsakerna som stod framme. De grönsaker som stod framme var pizzasallad, majs och riven morot.

När maten kom var A-L's mat så varm att hon knappt kunde äta den. För en otränad restauranggäst kan ju detta låta som något positivt men eftersom det var torra kanter på såsen förstod vi att den var microvärmd. Oförlåtligt!

Mina två spett såg ut som de microvärmts många gånger, det var torra redan vid anblicken. Bredvid de sorgliga spetten låg ett kvarts huvud isbergssallad, majs och lite annat krafs. Nåt tzatziki stod inte att finna. Hon frågade vilken dressing jag ville ha. Ingen sa jag men gärna den tzatziki som stod på menyn. Jaha, javisst...sen kom hon med en lite plastbytta med nån vit sås med prickar i. Hallå, ropade jag eftersom hon gått iväg, det här är inte tzatziki. Hon tittade oförstående på mig och jag sa att sån är gjord på yoghurt och vitlök och gurka. Jo jag vet, sa hon, jag har försökt säga till kocken att han ska ha i gurka men han lyssnar inte. Eeeeh fast, det hade inte blivit rätt ändå eftersom såsen är fel sa jag. Hon svarade då att nästa gång vi kommer dit kommer det vara gurka i...

När jag kom hem så gjorde jag egen mat tillagad från grunden. Fläskfilé som jag kryddat starkt med svart- och vitpeppar och chili. Jag stekte den i olja och smör till den fick färg på alla sidor. Sen hyvlade jag på en Grand Padaneost gjord på opastöriserad mjölk och så skjuts in i ugnen i 20 minuter på 200 grader.

Till det guacamole gjord på avokado (förstås), chiliflakes, citronsaft, vitlök och lite turkisk yoghurt (sån man gör tzatziki på...). Bredvid har jag gul och röd paprika med blandade blad och gurka.

I jämförelse med Limone är jag i klass med Gordon Ramsey eller nån annan superkock!

Foto:Privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar