Translate

05 mars 2013

Nytt pass

Jag och syster A ska ut och resa. Vi ska till Dublin om ett par veckor. Jag har varit där förut 1998 tror jag det var. Syster A har inte varit där men alltid velat åka dit. Men nu är det dags!!!

Kollade mitt pass och ser att det går ut den 7 april. Det är i och för sig efter vår resa men många länder vill att passen ska vara giltiga några månader efter inresa. Jag har ett nationellt ID-kort också och tänkte att det borde räcka. Men trots att Irland tillhör EU så tillhör dom inte Schengen och därför är det mer osäkert om de godkänner ID-kort...hur nationellt det än må vara. Så för att ta det säkra före det osäkra så stegade jag i väg till Polisen idag.

Foto:Privat

När jag kom dit var det mycket folk och förutom utlämning av pass och någon annan slags kö så var det nio nummer till min tur. Först hände ingenting, sen hände ingenting, jag satte mig till ro på en bänk. Tänkte att jag skulle kolla smink och hår. Trots att man alltid blir ful på passfoto kan man ju ändå försöka. Men plötsligt "pling-plong" så rasslade det till i kön och det blev min tur jättefort.

Jag hann inte kolla mitt utseende. Jag hann inte ta fram giltig ID-handling som dom ber om på stora anslag. Dom ber även om att man ska ha koll på hur lång man är. Om man inte vet kan man mäta sig där i vänthallen.

Så när det blev min tur flängde jag fram med väskor och allt och kavde av mig jackan och rev efter plånboken samtidigt som jag bad om ursäkt för att jag inte var förberedd och sa snabbt att jag vet i alla fall att jag är 174 centimeter lång. Polisen skrattade faktiskt. Fast sen lyckades jag liksom inte få ordning på varken väskor, kvitton eller betalning på ett normalt sett.

Nåja, nu är det gjort och om 3-5 arbetsdagar har jag mitt pass. Jag återkommer med hur fotot blev.

Foto:Privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar