Translate

31 mars 2013

Hjärna på enkelspår

Just nu verkar de flesta inläggen handla om mat och det är nog ungefär det jag orkar skriva om. Jag verkar ha kommit in i ett stim av träning och mat och då ryms inte så många andra tankar. Ganska skönt faktiskt.

Jag mår bra och trivs med mig själv just nu så det tänker jag inte försöka förändra. Jag håller på och skriver på en del inlägg som handlar om andra saker men är inte mogen att publicera dom ännu. Så här kommer mera mat...

Foto:Privat

Min frukost i morse bestod av blandade bär i mild naturell yoghurt. Två skivor proteinbröd med smör, ost och paprika. Jag har hittat en italiensk ost som är gjord på opastöriserad mjölk som det var lite fart i. Ost ska smaka mycket! Och så kaffe, mycket starkt kaffe, i nya muggen från Irland.

Efter frukosten gick jag och tränade och sen hem igen och började laga mat. Jag gillar att ha frysen full med mat som bara är att ta fram och värma. Både för mig och för killarna. Nu när vi alla tre tränar och har olika tider blir det inte så ofta middag ihop och då gäller det att det finns mat lätt att tillgå.


Foto:Privat

Ovan här har jag gjort ytterligare en rätt från Wallenbergs mat (LÄNK) Det är lax på en bädd av bladspenat, finhackad lök och vitlök. Ovanpå är det smulat fetaost. I originalreceptet ska det vara soltorkade tomater, men det tycker jag smakar blä, så jag hällde på pinjekärnor i stället. Kryddade med svartpeppar och havssalt. I originalreceptet skulle man hyvla på smör över och det är säkert kanongott, men det avstod jag ifrån. Den fick stå i ugnen på 175 grader i 20 minuter. Det blev så gott så jag nästan fällde en tår.

Sen blandade jag kalvfärs med ägg, hackad lök, rivet skal från citron och citronsaft. Jag blandade i några matskedar turkisk yoghurt och sen formade jag små fina biffar. När jag format några insåg jag att det skulle ta flera timmar att göra biffar av all den där färsen så då fick det bli lite större biffar. Typiskt mig att ta mig lite för mycket vatten över huvudet, men jag roddade hem det. Smaken av citron i biffarna är så god.

Nu har jag gjort lådor i hela frysen så vi har middagar och luncher ett bra tag framöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar