Translate

27 mars 2013

Dublin 3 - Hygien

Att åka utomlands är förenat med att man måste ta till sig nya vanor. Till exempel hur man sköter sin hygien. Man kan ju tycka att det inte ska vara så svårt om man nu är van sedan tidigare att göra sig ren då och då. Svårt kanske är fel ord, men lite bökigt blir det.

Ta handfatet till exempel. För det första får man små hårda tvålar vilka jag knappt minns hur man hanterar längre. För det andra är det två kranar. En för kallt vatten och en för varmt. Syrran påstår att hon fick in nån slags teknik där hon snabbt som attan flängde med händerna under de där kranarna så att hon lyckades blanda vattnet till behaglig temperatur. Jag undrar jag...? Jag fick inte till det alls. Jag fick ömsom köldskador ömsom brännskador. Till slut gav jag upp och tvättade händerna i badkaret i stället.

Foto:Privat

När man skulle duscha uppstod nästa problem. I motsats till vad vi är vana vid så finns ingen duschslang. I stället sitter en stril på väggen varifrån allt vatten kommer och det gäller att krumbukta sig så att man får vatten på hela kroppen. Det går inte...om man inte är akrobat vill säga. Blandaren var felmonterad till att börja med så när man vred mot rött kom kallt vatten och tvärtom. Sen satt strilen så nära väggen att man var tvungen att luta mig i olika vinklar mot väggen för att kunna skölja håret. Dessutom var badkaret så halt att man var rädd att halka omkull och bara därför fick en spänd och onaturlig hållning.

Sen har man ju som ni vet kroppsdelar som inte går att vända uppåt så att säga...där kändes det ju i princip omöjligt att få till nån avlöddring. Men hotellet lade fina små frottéhanddukar på badrumshyllan varje dag och vi förstod snabbt att detta var grejen. Att vi var tvungna att lära oss den ädla konsten att tvaga och sig med tvättlapp.

Foto:Privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar